България и Чехия са най-предпочитани от представителите на автомобилната индустрия

Секторът на производителите и доставчиците на автомобилни компоненти е изключително важен за ЦИЕ и позитивната новина е, че той се разраства. Износът от този конкретен сегмент, като дял от общия, през 2015 г. в България е бил 4.7%, в Унгария 28%, в Словакия 34.6%, с увеличение на годишна база за региона приблизително 7.4% през периода 2010 – 2015 г.

Основни изводи от доклада на Colliers:

Предпочитаните дестинации са в посока Изток
Условията за позициониране на нови производствени мощности са налице в по-голямата част от региона. Цената за труд е много ниска, а наличието на такъв става все по-голямо, колкото по на Изток се гледа. Проучването показва, че България и Чехия са най-привлекателни от ЦИЕ-6 като дестинации за нови доставчици на автомобилни компоненти, въпреки че и останалите държави се характеризират с благоприятни условия.

Електрически автомобили - бъдещето
При държавите от ЦИЕ-6 е налице голям дял на продукция за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Тази зависимост, характерна в най-голяма степен за Унгария и Словакия, вероятно ще наложи адресиране в краткосрочен план, с оглед на глобалната ориентация към производство на електромобили. Има потенциал за възникване на допълнителни възможности за други доставчици. Подобен пример е фабриката за електромобилни батерии на Samsung SDI.

Основни фактори при избор на локация:
Цена и наличие на работна сила: Цената на работната сила е основно конкурентно предимство на ЦИЕ. Квалификацията на кадрите по отношение на образование и умения е определена като изключително важна при избора на локация в Словакия и Унгария, и важна в България. Размерът на работните възнаграждения расте (между 7,9% и 14,1% в индустриалния сектор в региона през второто тримесечие на 2017 г.), тренд, който се очаква да са задържи през следващата година. Пазарът на труда е затегнат. Безработицата е ниска в ЦИЕ-6 в сравнение с предишни години (а в Чехия дори е с най-ниски стойности в целия ЕС - 2.9% по данни на Евростат). Недостигът на кадри би бил пречка пред експанзията на компаниите.

Марк Робинсън, Специалист пазарни проучвания в Colliers, обяснява: „Това, което може да се превърне в предизвикателство е по-скоро наличието на работна сила, отколкото нейната цена. Казусът може да се разреши чрез образование и обучение – мерки, в тази насока са взети в различна степен в региона, както и частично чрез завръщане на емигриралите в Западна Европа граждани на ЦИЕ-6.“

Свързаност на инфраструктурата и данъци и такси: Разстоянието на доставчиците Ниво 1 от основните производители, позиционирани предимно в западната част на региона на ЦИЕ-6, е фактор, който трябва да се отчете. Колкото по-голямо е разстоянието, толкова по-високи са транспортните разходи и рискът от забавяне на доставките. Ниските данъци върху доходите на работниците, ще допринесат позитивно върху задържането им в региона. За ЦИЕ са типични и ниските корпоративни данъци. Унгария е с най-малък - 9%, след това е България с 10%. Липсата на съществен бюджетен дефицит като цяло в ЦИЕ означава, че тази ситуация ще се запази.

Стабилност и условия за правене на бизнес: Като държави-членки на ЕС, ЦИЕ-6 се характеризират с правни рамки, позволяващи благоприятни условия за развиване на бизнес. Те са се подобрили значително в региона. Поглеждайки глобално, Полша е с най-добри резултати в този аспект с 24-то място (от 54-то преди 11 години). От ЦИЕ-6 Унгария се класира на последна позиция – 41-ва, но по-напред от други държави от ЕС. Устойчивостта на местната валута също е от значение. Словакия, с приемането на еврото и България, с фиксирания валутен курс на лева спрямо еврото, са най-стабилни.